åsaka skapar väl hemsidor och annat digitalt hantverk? Vad är meningen med en blogg och varför finns det så många? Att blogga, eller skriva webbjournal, blev populärt på andra halvan av 00-talet. Enligt Wikipedia skapades det då så mycket som 120 000 bloggar dagligen runt om i världen. På Wikipedia går det också läsa att Sveriges mest uthålliga bloggare Sven tycker, har till synes bloggat varje dag sedan 1997. Hatten av! Lika bra, ingen hatt inomhus.
Syns man inte, ja då finns man inte
Genom att skriva en blogg skapar man förutsättningar för att bli hittad av kunder. Sökmotorer såsom Google favoriserar hemsidor med ofta uppdaterat innehåll och med viktiga nyckelord som folk kan söka på. I åsakas fall är hemsidor, design, digitalt & företag exempel på sådana nyckelord.
Kostnadseffektiv marknadsföring
Att skriva är relativt resurseffektivt. Visst kostar det tid, någon behöver ju knacka på tangenterna. Men till skillnad från betalda annonser kan fördelarna med ett blogginlägg vara i flera år, vilket ger ett långsiktigt värde.
Det finns dessutom många hjälpmedel såsom ChatGPT som kan snabba på och underlätta processen. Mer om det och generativ AI i ett annat inlägg. En cliffhanger. Eller som Google translate hade sagt, en rysare.

Delad kunskap är dubbel glädje
Genom att tillhandahålla intressant och informativt innehåll kan företag förbättra sin kundlojalitet. Företaget driver upp sin hemsidas aktivitet och besökare blir kanske mer benägna att lita på ditt varumärke. Om ditt företag säljer en produkt är det förstås bra om kunden får ta del av din kunskap kring produkten och dens positiva inverkan på vardagslivet.
Kärt barn har många namn
Benämningar som guider, inspiration, artiklar, magasin, journal och så vidare. Alla dessa fyller samma syfte för ett företag och dess hemsida. En blogg behöver inte berätta om dagens bestyr.
Fatta sig lagom lång
Det är roligt och trevligt med en blogg! Den behöver inte vara lång, den kan vara personlig, opersonlig, poetisk eller prosaisk. Fördelarna finns där oavsett. Sammanfattningsvis:
- Förbättra er SEO för att kunder och intressenter ska hitta er lättare
- Kostnadseffektivt marknadsföring
- Mer trafik på hemsidan
- Förbättra kundlojaliteten
- Dela med er av kunskap
Dessa blogginlägg ämnar inte att bli för långa. 2-3 minuters över till läsning är trots allt ibland det enda vi har när vi väntar på kaffet, åker buss, eller håller på med livet. Det kommer ett inlägg i veckan, så inte heller kommer det vara lika flitigt som Sven tycker, eller andra duktiga bloggare.
Allt gott
Emanuel